
Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

1 of 7 9/26/2004 4:50 PM

Home | Columns | Posts | Topics | Email list | About | Search

Moore's myriad mistakes
By Bryan Keefer
October 16, 2003

Michael Moore makes at least 17 factual errors or 
misrepresentations in his latest book, Dude, Where's My 
Country?, ranging from stating disputed information as 
fact to repeating a media myth to twisting his own sources. 
As a companion to our article about Moore's mistakes in 
Dude and his history of such distortions, here is a list of all 
the errors that we found in the book:

Page xiii: Moore claims that News Corp, the parent of 
HarperCollins, which published Stupid White Men, 
"dumped [the book] in some bookstores with no 
advertising, no reviews, and the offer of a three-city tour: 
Arlington! Denver! Somewhere in Jersey! In other words, 
the book was sent to the gallows for a quick and painless 
death." Yet in a February 5, 2002 letter on his web site, 
Moore stated that "HarperCollins is doing their best to get 
the book out there - but now, even they have run into 
resistance, with some bookstores telling them that they are 
not interested in having me come to their stores on the 
book tour" because of the controversial nature of the book. 
Later in the letter, he added that "I'll be hitting a couple 
dozen cities on the book tour, and I'll probably add a few 
more (if you'd like me to come to your town, let me or 
HarperCollins know!)." And directly contradicting his 
assertion in Dude, Moore wrote in a February 13 letter that 
his tour "initially included only three cities: New York, L.A., 
and Denver." Clearly, he is spinning the publicity campaign 
for his own book.

Page 9: Moore, writing about the connections between the 
Carlyle Group (a private investment firm with a politically 
powerful board of directors including George H. W. Bush 
Sr.) and the Bin Ladens, states that "After September 11, 
The Washington Post and The Wall Street Journal both 
ran stories pointing out this strange coincidence. Your first 
response, [President] Bush, was to ignore it, hoping, I 

The nation's leading 
watchdog of manipulative 
political rhetoric.

Join our weekly email 
list:

Subscribe  
[We will not sell or share your 
email address]

Subscribe to our RSS 
feed!

All the President's Spin -- 
recommended by Jon 
Stewart of "The Daily 
Show":

Upcoming appearances
-Sept. 22, 5:15 PM EST: Bryan 
Keefer will appear on 
MSNBC's "Lester Holt Live."
-Sept. 23, 1-2 PM CST: Ben 
Fritz will appear on WILL 
Urbana, Ill.'s "Afternoon 
Magazine."
-Sept. 28, 7 PM PST: Ben 
Fritz will appear on KXLU's 



Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

2 of 7 9/26/2004 4:50 PM

guess, that the story would go away. Your father and his 
buddies at Carlyle did not renounce the Bin Laden 
investment. Your army of pundits went into spin control... 
And then the video footage came out. It showed a number 
of the 'good' Bin Ladens - including Osama's mother, a 
sister and two brothers - with Osama at his son's wedding." 
Moore is distorting the timeline of when that information 
came out: He cites Al Jazeera (no date) and two articles 
published before September 11, 2001 (the articles date from 
Feb. 28, 2001 and March 1, 2001), not after.

Pages 15 and 16: Moore asserts that Osama Bin Laden 
requires dialysis for a kidney condition. Moore continues 
by asking "how could [Bin Laden] have really pulled this off 
while his skin was turning green?" In fact, as one of 
Moore's own sources (a January 19, 2002 New York Times 
article) notes, the nature and severity of Bin Laden's health 
problems is in dispute. The Times quotes an unnamed 
official who says that "While there have been a lot of 
rumors about the status of his health, we do not have 
evidence to support that he has had kidney failure or is on 
dialysis." Yet another of Moore's sources, an Associated 
Press article of March 25, 2000, notes that in spite of 
questions about his health, "it has been business as usual 
for Bin Laden," and cites an unnammed Western 
intelligence official stating that "He is still operating an 
enormous terrorist network around the world."

Pages 17 to 19: Moore offers the suggestion that the Saudi 
government was behind the Sept. 11 terrorist attacks. 
Ignoring the mountains of evidence connecting the 
hijackers to Al Qaeda, he asks, "What if September 11 was 
not a 'terrorist' attack, but, rather, a military attack against 
the United States?" (his italics) A few paragraphs later, he 
asks "did certain factions within the Saudi royal family 
execute the attack on September 11?" While leaks detailing 
classified sections of a congressional report suggest that the 
Suadi government provided some financial assistance to 
the hijackers (a charge denied by the Saudi government), 
there this no evidence that the Saudi government or Saudi 
officials helped plan the September 11 attacks.

Page 20: Moore quotes a New Yorker piece on page 4 of his 
book noting that "Once the FAA permitted overseas flights 
[after 9-11], the jet [with the Bin Ladens] flew to Europe." 
(Other reports have added credence to this version of 
events). But Moore writes on page 20 that "while 
thousands were stranded and could not fly, if you could 
prove you were a close relative of the biggest mass 

"Centerstage".
-Oct. 3, 5 PM EST: Bryan 
Keefer will take part in a 
panel discussion after a 
performance of "Nobody's 
Lunch" at the PS 122 theater
in New York City.
-Oct. 4, 7 PM EST: Brendan 
Nyhan will give a book 
reading at Regulator 
Bookshop in Durham, NC.
-Oct. 13, 8:30 PM EST: 
Brendan Nyhan will take part 
in a panel discussion of the 
presidential debate at Duke 
University's Griffith Theater.
-Oct. 19: Bryan Keefer takes 
on Joe Scarborough in a 
debate sponsored by the 
Smith Family Foundation, 
CUNY Graduate Center, New 
York City.
-Oct. 21: Bryan Keefer will 
appear on KGO San 
Francisco's "The Pete Wilson 
Show."
-Oct. 21: Bryan Keefer will 
give a book reading at Books 
Inc. in Mountain View, CA.

Spinsanity in the news
-Bryan Keefer publishes an 
article on media coverage of 
campaign 2004 from a young 
person's perspective in the 
Washington Post Outlook 
section.
-Great reviews of All the 
President's Spin appear in the 
Fort Worth Star-Telegram, 
Tampa Tribune and the Los 
Altos Town Crier.
-Alternet publishes an excerpt
from All the President's Spin
as well as an interview with 
the authors about the book.
-All the President's Spin
reaches #14 on the New York 
Times bestseller list for 
paperback nonfiction!
-A Publisher's Weekly Online 
review calls All the President's 
Spin a "lucid critique" and a 
"passionate indictment" that 
is "[w]ell organized and 
heavily referenced."



Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

3 of 7 9/26/2004 4:50 PM

murderer in U.S. history, you got a free trip to gay Paree!" 
In addition, a September 20, 2001 Boston Globe article 
notes that the Bin Ladens apparently chartered their own 
plane - they did not get a "free trip" as Moore suggests.

Page 23: Moore twists around the order of Attorney 
General John Ashcroft's claims in a Senate hearing in 
December 2001. Slamming Ashcroft for refusing to give the 
FBI permission to examine records of background checks 
for gun purchases by suspected terrorists, Moore writes 
"The Senate (and the public) only found out about 
Ashcroft's orders to stop the search for terrorists' gun files 
until December 2001, when Ashcroft not only proudly 
admitted to doing this in front of the Senate Judiciary 
Committee, but went on to attack anyone who would 
question his actions to protect the hijackers' gun rights. He 
told the panel that critics of his anti-terror practices were 
'providing ammunition to America's enemies... To those 
who would scare peace-loving people with phantoms of 
'lost liberty,' my message is this: Your tactics only aid 
terrorists." Ashcroft actually made the statement (which we 
condemned at the time) in his opening remarks, well before
he addressed the issue of gun checks. Moore's framing 
makes it appear as though Ashcroft's controversial 
statement was made with direct reference to the issue of 
checking firearms records.

Page 43 (and all of chapter 2): Moore uses fake quotes as 
chapter headings, implying that Bush (or administration 
officials) said things they never said. The most problematic 
is "#3 Whopper with Bacon: 'Iraq has ties to Osama Bin 
Laden and al Qaeda!'" (page 53) He quotes Bush repeatedly 
stating that "We know [Saddam] has ties to Al Qaeda" - but 
provides no source suggesting the administration tied 
Saddam to Bin Laden personally.

Page 53: Moore repeats a well-debunked myth about 
Democratic presidential hopeful General Wesley Clark. he 
writes that "Clark has said that he received phone calls on 
September 11 and in the weeks after from people at 'think 
tanks' and from people within the White House telling him 
to use his position as a pundit for CNN to 'connect' 
September 11 to Saddam Hussein." Yet, as we have 
demonstrated, despite a somewhat ambiguous statement 
on "Meet the Press" last June, Clark has been consistent in 
his claim that it was a member of a think tank who 
contacted him, not the White House. A recent report in the 
Toronto Star identified the source of the call as a member 
of a Middle Eastern think tank based in Montreal. Moore 

Featured column
Deception becomes all too 
conventional

A wide array of factually 
misleading attacks on John 
Kerry from the GOP 
convention.

Featured posts
Kerry and MoveOn mislead 
on assault weapons

The expiration of the federal 
assault weapons ban last week 
generated some misleading 
and inflammatory claims.

Sickly debate on health care

President Bush uses distorts 
Kerry's health care plan.

Attacks on dissent continue

Zell Miller and Steve Forbes 
suggest that open debate 
weakens America.

Context for Cheney

Pundits strip the ambiguity 
from the Vice President's 
words.

Mangling Kerry's record on 
Medicare

A Bush ad distorts Kerry's 
words and votes.



Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

4 of 7 9/26/2004 4:50 PM

also makes a second mistake in pluralizng the single call 
Clark has always referred to into "calls."

Page 58: Moore claims that the U.S. "oversaw the 
assassination of [Congo leader Patrice] Lumumba" in 1961. 
However, according to a July, 2000 US News & World 
Report article, Lumumba was actually killed by Belgian 
operatives (though, as that article makes clear, the CIA 
apparently did have its own plot to assassinate him).

Page 67: Moore claims that, in building the famous 
Maginot Line, France "built the bunkers facing the wrong 
way and Germans were deep into France before you could 
say 'garcon, stinky cheese, please!'" In fact, the Maginot 
Line was built with many of the heavy weapons facing back 
and to the flanks of the line, to allow the bunkers to 
support each other, and the German invasion avoided it 
entirely, coming through the Ardennes north of the line.

Page 69: Moore misrepresents US contributions to the
United Nations oil-for-food program in Iraq as "trade." He
writes, "There were claims that the French were only
opposing war to get economic benefits out of Saddam
Hussein's Iraq. In fact, it was the Americans who were
making a killing. In 2001, the U.S. was Iraq's leading
trading partner, consuming more than 40 percent of Iraq's
oil exports. That's $6 billion in trade with the Iraqi
dictator." Most of the money, however, was used to
purchase food and other UN-approved humanitarian aid;
the rest went to pay war reparations and adminisratuve
fees for the program. (For details on the program, see this 
report to Congress.)

Pages 74 and 75: Moore writes on page 74 that "between 
these two bombing campaigns [in Afghanistan and Iraq], 
according to some estimates, 9,000 civilians were 
murdered." On the next page, he writes that "A 
British-American research group in London announced 
estimates of civilian deaths due to the war [in Iraq] at 
between 6,806 and 7,797." Those claims come from two 
controversial sources: Marc Herold's "Daily Casualty 
Count" for the Afghan campaign, and the Iraq Body Count 
web site. As we have noted elsewhere, Herold's estimates of 
up to 3,600 civilian deaths are considerably higher than 
estimates from other media organizations, which range 
from a few hundred to 1,200. Herold's methodology, which 
relied upon on media reports (including reports using 
Taliban sources) and information from NGOs, has also 
come under fire. (Herold wrote a letter responding to our 

Search Now:

The Spinsanity store at 
CafePress.com



Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

5 of 7 9/26/2004 4:50 PM

previous criticism). As Moore himself notes, the Iraq Body
Count relies on a very similar methodology, with the same 
sort of problems - media and NGO reports are not always 
accurate, and the sources cited in those reports have not 
been critically evaluated by the researchers. Rather than 
simply citing these figures as coming from a 
"British-American research group," Moore owes it to his 
readers to provide a more accurate representation of his 
source.

Page 82: Criticizing Secretary of State Colin Powell's speech
to the United Nations last February, Moore mocks his claim 
that "What we are giving you are facts and conclusions 
based on solid intelligence." Moore writes, "Just days 
earlier, Powell apparently was not so sure. During a 
gathering of CIA officials reviewing the evidence against 
Saddam Hussein, Powell tossed the papers in the air and 
declared: 'I'm not reading this. This is bullshit." In context, 
he makes appear as though Powell had included the same 
suspect evidence he had called "bullshit" in the speech he 
eventually gave. However, the US News & World Report 
article that Moore cites details the process by which Powell 
winnowed out pieces of evidence he was uncomfortable 
presenting. The article concludes: "And plenty was cut 
[from Powell's speech]. Sometimes it was because 
information wasn't credible, sometimes because Powell 
didn't want his speech to get too long, sometimes because 
[CIA Director George] Tenet insisted on protecting sources 
and methods."

Page 110: During his criticism of the proposed Terrorism 
Information Awareness project, Moore claims that "There 
is usually very little in the way of an electronic or paper 
trail when it comes to terrorists. They lay low and pay cash. 
You and me, we leave trails everywhere - credit cards, cell 
phones, medical records, online; everything we do. Who is 
really being watched here?" Moore evidently forgot about 
the credit cards used by the Sept. 11 hijackers, which 
authorities used after the attacks to help retrace their steps.

Pages 111-112: Moore lists a number of examples of what he 
implies are abuses of the Patriot Act. He writes, "To date, 
there are at least thirty-four documented cases of FBI abuse 
under the Patriot Act - and at least another 966 individuals 
have filed formal complaints. Many of these people were 
just minding their own business, or seeking to partake in 
our free society. Consider these examples." The examples 
he cites, however, have nothing to do with Patriot Act or 
the FBI. He lists an anti-globalization activist who was 



Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

6 of 7 9/26/2004 4:50 PM

questioned by "immigration officials" and a "State 
department agent"; a New York judge who asked a 
defendant if she was a terrorist; French journalists detained 
at the Los Angeles Airport; a local police officer in Vermont 
entering a teacher's classroom to photograph an anti-Bush 
art display; a college student questioned by Secret Service 
agents about "anti-American" material; and a Green Party 
activist questioned on his way to Prague. None of the 
incidents he lists happened as a result of the Patriot Act, 
however, nor did any of them involve the FBI as Moore 
implies (the French journalists were detained for improper 
travel documents, and the Green Party activist was 
questioned by the Secret Service, as Moore's own sources 
note).

Page 160: Moore notes that the 2003 Bush tax cut will 
likely reduce revenue to the states. Attacking the cut, he 
implies that the cuts led to early school closings in Oregon: 
"Take the kids in Oregon, whose schools were shut down 
early this year because they ran out of tax money." Oregon, 
however, passed a law in May 2003 decoupling its state 
income tax system from the federal government's, insuring 
that the 2003 tax cut would have no impact on the state's 
budget. In addition, one of Moore's own sources (a June 8, 
2003 article in the New York Times Magazine) notes that 
the situation is far more complicated than Moore makes it 
out to be: Oregon voters had rejected a referendum earlier 
in the year that would have raised taxes to pay for schools 
and other spending.

Page 180: Moore claims that "The overwhelming support 
for the war in Iraq came only after the war began. Before 
the war, the majority of Americans said that we should not 
be invading Iraq unless we have the backing of all of our 
allies and the United Nations" (he provides no source for 
the claim). In fact, a Washington Post/ABC News poll
conducted on March 17, which asked "Would you support 
or oppose the United States going to war with Iraq?" 
showed 71 percent in favor (59 percent were in favor one 
week earlier). Another Washington Post/ABC News poll
taken Feburary 9 found 66 percent in favor of taking action 
against Iraq; when those who said they supported such 
action were asked if they would still support it without the 
backing of the United Nations, total support fell to 50 
percent, with 47 percent opposed.

Update 12/15/03 4:15 PM EST: The description of the 
oil for food program under "Page 69" has been amended to
more accurately describe what the funds were used for.



Spinsanity - Moore's myriad mistakes http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

7 of 7 9/26/2004 4:50 PM

[Note to readers: Be sure to read our review of Dude, 
Where's My Country? to see how all these mistakes 
undermine some of Moore's arguments and fit a pattern of 
sloppiness and distortion that has characterized his career.]

Research assistance by Davis Bell and David Mishook.

[Email this to a friend]     [Subscribe to our email 
list]

Related links:
-Dude, Where's My Intellectual Honesty? (Bryan Keefer, 
10/16/03)
-Moore admits to altering "Bowling for Columbine" DVD
(Brendan Nyhan, 9/23/03)
-Moore alters "Bowling" DVD in response to criticism
(Brendan Nyhan, 9/2/03)
-A devotion to distortion [published in the Orange County 
Register] (Ben Fritz, 1/12/03)
-Forbes finds more falsehoods in Moore's "Bowling" (Ben 
Fritz, 11/25/02)
-Viewer beware (Ben Fritz column, 11/19/02)
-Dowd, Krugman and Moore make inflammatory 
accusations (Bryan Keefer, 6/26/02)
-Moore problems (Ben Fritz, 4/10/02)
-One Moore stupid white man (Ben Fritz column, 4/3/02)
-Stupid white lies (Ben Fritz, 3/25/02)
-The Taliban aid trope re-emerges (Brendan Nyhan, 
9/17/01)

Home | Columns | Posts | Topics | Email list | About | Search

This website is copyright (c) 2001-2003 by Ben Fritz, Bryan 
Keefer and Brendan Nyhan. Please send letters to the editor

for publication to letters@spinsanity.org and private 
questions or comments to feedback@spinsanity.org.


